Effecten van ouders en school op cultuurparticipatie in de periode van adolescentie tot jongvolwassenheid: Resultaten van een longitudinaal dubbel contextueel model

    Research output: Chapter in Book / Report / Conference proceedingChapterAcademic

    127 Downloads (Pure)

    Abstract

    We analyseren de relatieve invloed van de ouderlijk milieu en de school voor voortgezet onderwijs op cultuurparticipatie van jongvolwassenen (25-35 jaar oud) via de gelijkenis van het gedrag van primaire respondenten met dat van hun voormalige schoolgenoten en met het gedrag van een sibling (broer/zus). De cultuurdeelname heeft betrekking op het moment van ondervraging en – retrospectief – op het moment dat de betreffende personen 15 jaar oud waren en nog op school zaten en thuis woonden. Tezamen vormt dit design een dubbel-contextueel model, waarbij de contexten niet hiërarchisch, maar kruislings geordend zijn. We analyseren de dubbel-contextuele longitudinale structuur middels een cross-classified multi-level model, waarvoor recent in MLWin MCMC (markov chain monte carlo) schattingsmethoden ter beschikking zijn gekomen. De belangrijkste uitkomst is dat de invloed van het milieu van herkomst verre die van de school overtreft; dit blijkt sterker uit het dubbel-contextuele model dan we op basis van gemeten kenmerken zouden besluiten.
    Original languageDutch
    Title of host publicationMulti-actor data in survey onderzoek
    EditorsMatthijs Kalmijn, Marion Wittenberg
    Place of PublicationAmsterdam
    PublisherAksant
    Pages69-90
    Number of pages22
    ISBN (Print)9789052602929
    Publication statusPublished - 2008

    Publication series

    NameDans Symposium publicaties
    Number3

    Cite this