Groepswerk verbetert wiskunde prestaties. Effecten AGO-instructiemodel bij wiskunde 12-16.

J. Terwel

    Research output: Contribution to JournalArticleProfessional

    82 Downloads (Pure)

    Abstract

    Dit artikel bevat een samenvatting van het onderzoek naar de uitvoerbaarheid en effectiviteit van het AGO-model bij wiskunde 12-16. AGO is een acroniem voor Adaptief Groeps- Onderwijs. Het betreft een strategie voor het onderwijzen en leren die is toegepast bij wiskunde. De aanpak bestaat uit van een arrangement aan werkvormen: klassikale instructie, groepswerk, en zelfstandig werken. Er wordt gebruik gemaakt van een diagnostische toetsing gevolgd door een fase van onderwijs op verschillende niveaus. Het geheel wordt afgesloten met een klassikale reflectie en een eindtoets. Een AGO-cyclus kan een periode van 4 – 6 weken omvatten, bijvoorbeeld bij 3 à 4 lessen per week. Het curriculummateriaal bevat wiskunde-opdrachten in contexten uit het dagelijks leven. Het onderzoek is uitgevoerd in de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Er waren 600 leerlingen bij betrokken. Het model bleek uitvoerbaar in de gewone klassenpraktijk. Leraren die volgens het AGO-model te werk gingen boekten aanzienlijk betere resultaten dan hun collega’s in de controlegroep.
    Original languageDutch
    Pages (from-to)4-6
    Number of pages3
    JournalDidaktief
    Volume21
    Issue number3
    Publication statusPublished - 1991

    Cite this